State of Origin - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu State of Origin - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

State of Origin

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

10 Juni 2011 | Australië, Brisbane

Het is weer tijd voor een verhaaltje vanuit een koud Brisbane (vertel ik zo meer over) maar eerst State of Origin..

Zoals ik al eerder heb verteld probeer ik het rugby een beetje te volgen hier. Maar of je nu wel of niet van Rugby houdt er is 1 evenement waar je niet om heen kunt: State of Origin. State of Origin is een jaarlijkse rugby wedstrijd (rugby league rules) tussen twee staten in Australie: Queensland (hoofdstad Brisbane) en New South Wales (hoofdstad Sydney). Het wordt gespeeld over 3 wedstrijden afgewisseld in Brisbane en Sydney. Voor Rugby League in Australie wordt dit gezien als het hoogste niveau dat je kunt bereiken en de belangrijkste wedstijden van het jaar. Daarnaast gaat het niet alleen om de sportiviteit maar ook om de 'eer'. Ofwel 'state versus state and mate versus mate' zoals ze hier zeggen. Het is vergelijkbaar met het oranje gevoel en het leeft gigantisch. Groot verschil echter met een landen competitie is het feit dat je niet wordt gekozen/gevraagd voor de staat waar je bent geboren maar de staat waarin je je eerste officiele rugby wedstrijd hebt gespeeld (vandaar de naam, state of origin, ofwel de staat waar je het allemaal hebt geleerd) En dat de spannig in de wedstrijd nog wel eens op kan lopen zie je wel in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=HUI1_PtFr6Q en nog wat reclame: http://www.youtube.com/watch?v=yqmX3L9sB1A
Drie weken terug is de eerste wedstrijd in Brisbane gespeeld (gewonnen door de Maroones zoals Queensland ook wordt genoemd) en volgende week is de tweede wedstrijd in Sydney. En laat ik nu net die week in Sydney moeten zijn voor mijn werk ;-) Dus even kijken of ik nog een kaartje kan regelen. Queensland heeft de afgelopen 5 jaar de titel gewonnen en gaat voor de zesde keer op een rij. Het mogen duidelijk zijn dat ik voor Queensland ben! Meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Rugby_League_State_of_Origin

Verder alles zijn gangetje hier… maar het is koud (krijg je in winter)! Gisteren hebben we officieel de koudste juni dag ooit gemeten gehad!! En dit was maar een halve graad verwijderd van uberhaupt de koudste dag ooit gemeten overdag in Brisbane! …. het was 12 graden ;-) haha en de mensen maar klagen hier! Ik moet wel toegeven dat het 's avonds koel is. Het koelt namelijk af tot een graadje of 9 en aangezien de huizen hier (die van ons in ieder geval) niet zijn gebouwd voor koude temperaturen maar voor warme is het 's avonds fris. Wij hebben een volledig houten huis op palen, geen enkele isolatie onder vloer of dak, enkel glas en geen centrale verwarming. Dus als het 's nachts buiten 9 graden is, dan is het binnen bijna net zo koud! Maar verder is het prima weer, de afgelopen weken waren heerlijk. Strak blauwe hemel en een graadje of 24. Er zijn letterlijk dagen voorbij gegaan zonder dat ik ook maar 1 wolkje in de lucht heb gezien.

En natuurlijk de verbouwing, na wat kleinere klusjes hebben we de afgelopen weekenden de eerste grote klus aangepakt. Twee van de houten palen waar het huis op staat moesten worden vervangen. Beide palen raakte het huis niet meer en er waren tekenen dat er termieten in de palen hebben gezeten. Ofwel hoog tijd om ze te vervangen. Zoals je zult zien op de fotos was er inderdaad sprake van termieten. Al met al zijn we hier twee weekenden zoet mee geweest maar het geeft wel voldoening al die fysieke arbeid.

Daarnaast proberen we de klusjes af te wisselen met wat uitjes en zo zijn we afgelopen weekend naar Brisbie Island geweest (ongeveer een uurtje rijden van ons huis). Een van de drie zand-eilanden voor de kust van Brisbane met letterlijk kilometers strand! Het was een beetje bewolkt die dag maar het was zeker goed vertoeven.

Tijdens mijn korte bezoek aan Nederland twee maanden geleden heb ik al tegen veel mensen verteld hoe duur het bier hier is (ongeveer 25 euro voor 24 flesjes). En daar hebben ze hier een oplossing voor: Homebrew ofwel zelf thuis bier brouwen. Van mijn ouders voor mijn verjaardag mijn eerste Homebrew-kit gekregen en de afgelopen weken mijn eerste bier gebrouwen. En ik moet zeggen dat het helemaal niet slecht smaakt, al is mijn eerste lichting nog niet perfect, zoals je zult zien op de foto mis ik nog een kraagje op mijn biertje. Dus dat ga ik met mijn volgende Brew proberen te verbeteren.

Met Ava en Raquel ook alles goed en op het werk ook alles prima! Wij vermaken ons hier wel ;-)

En niet geheel onbelangrijk: we hebben ons huis verkocht in Amstelveen! Dus weer een hele zorg minder. Het had nog wat voeten in de aarde om alles tijdig geregeld te krijgen (machtiging via consulaat etc) maar het is allemaal goed gekomen mede met dank aan mijn ouders!

Groeten en tot de volgende keer!

Ava, Raquel & Thomas

  • 10 Juni 2011 - 05:36

    Marijn:

    Dat zijn een beetje Poolse activiteiten; Klussen aan het huis en heel de dag eigen gestookte drank naar binnen gieten.
    Mocht de kou nog doorzetten dan is een overstap naar wat sterkere drank wellicht aan te bevelen ;)

    Mooi om te lezen in ieder geval.

    Cheers

  • 10 Juni 2011 - 09:33

    Bruurke:

    Hey bruur!

    Weer n mooi verhaaltje, hebbe ze daar ook rugbyhooligans ?
    Zorg mar datte genoeg bier hebt gestookt eind oktober! ik ben zeer benieuwd naar jullie huis en de rest natuurlijk!

    Gr. vince
    Owjah: ik blijf toch 4 weken...

  • 13 Juni 2011 - 12:37

    Jeroen:

    noem je dat bier? dan in ieder geval geen Amerk, maar goed al het begin is moeilijk...als het maar smaakt he dat is het meest belangrijke..goed te lezen dat jullie het goed maken daar..succes om de winter te weerstaan...wij willen december naar nieuw zeeland maar zag net op tv dat er in chtistchirch weer aardbeving is..hebben jullie ook nog mogelijk gevaar van orkanen, tornado's , bevingen?

    grt

  • 28 Juni 2011 - 18:13

    Angelique:

    Hmm onder de dekens is t wel warm! Zeker een babyboom na die koudste dag daar in Brisbane ;)
    Haha die flesjes bier. Lijkt of er iets heel anders in zit zo op de foto. % alcohol = ?

  • 29 Juni 2011 - 14:24

    Pieter Groen:

    Als het bier mislukt heb je iig nog een Moet koud staan! :-)

    Grtz

    Pieter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Australie

Recente Reisverslagen:

16 December 2011

1 jaar

16 November 2011

Bezoek

15 September 2011

EKKA, Riverfire, Vaderdag & North Stradbroke Islan

03 Augustus 2011

Southbank

10 Juni 2011

State of Origin
Thomas

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 71568

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 22 April 2007

Singapore

22 December 2010 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: