Grote schoonmaak - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu Grote schoonmaak - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

Grote schoonmaak

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

17 Januari 2011 | Australië, Brisbane

Hier weer een korte update vanuit Brisbane!
Zoals ik in het vorige bericht al aangaf waren wij veilig en dat is gelukkig zo gebleven de afgelopen dagen.

Een korte samenvatting van onze ervaring de afgelopen week:
De afgelopen weken wordt het weer in Brisbane gedomineerd door regen maar twee weekenden terug begon het me toch wel op te vallen dat het wel heel veel regende. Ik denk dat het bijna 5 dagen continue heeft geregend met af en toe flinke tropische hoosbuien tussendoor. Ik heb, zelfs in Nederland, nog nooit zoveel regen gezien! Er was er sprake van behoorlijk wat overstromingen maar tot nu toe bleef Brisbane gespaard.. tot vorige week.

Ik ben op dinsdag gewoon naar mijn werk gegaan ondanks dat het nieuws binnen begon te komen dat verschillende voorsteden van Brisbane de nacht ervoor flinke overstromingen hadden gehad. Op het werk stond de TV aan en iedereen was natuurlijk in de ban van de overstromingen. Maar nuchter dat ik ben ;-) maakte ik me verder niet al te druk. Tot ik een mailtje kreeg van SAP dat het kantoor in South Brisbane per direct verlaten moest worden en berichtjes van Raquel dat men bezig was om wegen af te sluiten heb ik mijn spullen toch maar gepakt en ben ik aan mijn tocht huiswaarts begonnen. Om het makkelijk te maken moest ik op de terugweg nog een huurauto ophalen voor de komende dagen... al met al heeft het me bijna 4 uur gekost om thuis te komen (normaal 20 minuten). Toen ik thuis kwam dachten we nog snel even naar de supermarkt te gaan aangezien men toch wel verwachte dat dit een paar dagen ging duren en mogelijk de stroom afgesloten zou worden. Eenmaal aangekomen bij de supermarkt bleken we niet de enige... er was niets meer te krijgen.. geen brood, fruit, groente, vlees, melk... Gelukkig hadden we nog het een en ander in huis maar kaarsen, radio, zaklamp, batterijen waren ook niet meer te krijgen. Dus maar terug naar huis en afwachten.

Woensdagochtend was raar, we werden wakker met strak blauwe lucht en vollop zon... Het waren alleen de sirenes en helikopters die ons er aan herinnerde dat er toch echt iets aan de hand was. Grote probleem was het water dat nog onderweg was. Na grote overstromingen in 1974 heeft men een dam gebouwd, deze dam was de afgelopen weken zo vol gestroomd door de regen dat hij op 200% van zijn capaciteit zat. Maar aangezien men bang was dat de dam het niet zou houden, omdat er nog meer water onderweg was, had men besloten gecontroleerd water uit de dam te laten. De hoeveelheid water die men echter door moest laten was genoeg om Brisbane te doen overstromen, dus het was letterlijk wachten tot het water Brisbane bereikte.

Gelukkig wonen wij op een heuvel dus zover men op dat moment kon inschatten zaten wij goed. Het enige probleem waar wij mogelijk mee te maken zouden krijgen is stroomuitval. Uiteindelijk hebben we ook daar geen last van gehad alhoewel het wel heel dichtbij kwam. Op ongeveer 15 minuten lopen van ons huis is het Suncorp stadium dat onder is gelopen en daardoor was weer een brand ontstaan in een transformator huisje waardoor een groot gedeelte van Paddington zonder stroom kwam te zitten. Dus wij hadden stroom ,maar twee straten verderop zaten ze zonder.

Inmiddels is de grote schoonmaak begonnen. Ik ben ook weer gewoon aan het werk maar het SAP kantoor bijvoorbeeld blijft nog gesloten. De supermarkten beginnen langzaam weer wat voedsel binnen te krijgen maar voorlopig gaan we het nog wel merken. Austrlie is redelijk zelf voorzienend voor wat betreft groente en fruit maar een groot gedeelte van de oogst is verwoest dus de prijzen zullen gigantisch gaan stijgen. En verwacht dat de wederopbouw wel eens een paar jaar kan gaan duren en miljoenen dollars gaat kosten.

Om een beetje een indruk te krijgen wat 'before and after' foto's: http://www.abc.net.au/news/infographics/qld-floods/beforeafter.htm

en voor meer info, fotos en verhalen: http://www.couriermail.com.au/ (de lokale telegraaf ;-))

  • 17 Januari 2011 - 04:25

    Eugenie:

    Jeetje wat indrukwekkend om mee te maken en wat een geluk dat het voor jullie toch redelijk goed afloopt. Die foto's van een lege supermarkt, daar sta je dan. Wel heel raar hoor! Succes de komende tijd!

    Eus, Marijn, Maud en Job

  • 17 Januari 2011 - 09:07

    Esther Slinger:

    Hey Thomas,

    Jullie hebben jullie emigratie wel goed getimed zeg!
    Indrukwekkende foto's. Ben blij dat de natte ellende jullie huis heeft gespaard.
    Sterkte de aankomende tijd.

    Groetjes,
    Esther

  • 17 Januari 2011 - 13:11

    Paul En Claudia :

    Hey Thomas,

    Jeetje zeg .. het is niet niks allemaal. Ongelofelijk he? Ach je hebt altijd weer iets spannends te vertellen. ;) Gelukkig heeft het water jullie huis niet bereikt. Succes de komende tijd.

    Groetjes uit Valkenswaard

  • 18 Januari 2011 - 08:13

    Eduard:

    HE Veghel,

    Ik heb met veel bewondering jouws blogs gelezen! Ongelofelijk wat jullie daar in een korte tijd hebben meegemaakt. Gelukkig heb jullie je hoofden "boven water" kunnen houden en veel sterkte de komende tijd.

    Groeten,
    Eduard

  • 18 Januari 2011 - 09:57

    Wilco:

    Hi Thomas,

    Zo zie je maar dat Dutchies goed zijn in het droog houden van hun voeten. ;-)
    Goed om te lezen dat jullie het naar omstandigheden goed hebben.

    Heftig dat er nog jaren gewerkt moet worden voordat er (emotioneel) herstel zal zijn in het land.

    Suc6 en groet,
    Wilco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Australie

Recente Reisverslagen:

16 December 2011

1 jaar

16 November 2011

Bezoek

15 September 2011

EKKA, Riverfire, Vaderdag & North Stradbroke Islan

03 Augustus 2011

Southbank

10 Juni 2011

State of Origin
Thomas

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 71627

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 22 April 2007

Singapore

22 December 2010 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: