Tioman - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu Tioman - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

Tioman

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

23 Oktober 2006 | Maleisië, Kuala Lumpur

Normaal gesproken spaar ik mijn verhaaltjes op zodat ik eens in de week of twee weken een verhaal kan posten. Maar afgelopen weekend ben ik gaan duiken in Tioman, Maleisië en ik denk dat ik daar wel een apart verhaal aan kan wijden! ;-)

Het was in één woord: fantastisch!

Aangezien ik mijn duik examen in het engels heb gedaan zal ik misschien soms wat engelse woorden gebruiken ;-)

Vorige week al het theorie deel van mijn examen gehaald en afgelopen week twee avond-sessies gehad in een zwembad. Vooral de eerste keer toch heel raar om onder water adem te halen maar ik moet zeggen dat het na een paar keer als ‘natuurlijk’ aanvoelt. In het zwembad veel oefeningen gedaan vooral gericht op wat je moet doen als er iets ‘mis’ gaat. Onder andere ook geoefend om onder water je duikuitrusting af te doen en weer aan te trekken, je duikbril verwijderen en opnieuw opzetten, en wat te doen als je zonder lucht komt te zitten!

Vrijdag was het dan echt zover, een weekend naar Tioman in Maleisië om te duiken. Tioman is een eiland voor de westkust van Maleisië op ongeveer anderhalf uur varen van het vasteland. Om 19:00u moesten we verzamelen bij Waikiki Dive Center om het materiaal te controleren en rond 20:00u was de bus er om ons richting Maleisië te brengen. Grens overgang tussen Singapore en Maleisië verliep soepel en rond 00:00u kwamen we aan in Mersing, een klein kustplaatsje. Daar aangekomen werden de 2-persoons kamers verdeeld over alle aanwezigen en konden we naar bed. Het ‘hotel’ was eerder een hostel en de kamers waren heel simpel. Back to basic dus!

De volgende ochtend om 6:00u alweer de wake-up call dus na een korte nacht richting de pier om aan boord te gaan. Na een relatief rustige tocht van anderhalf uur kwamen we aan in Tioman. Tioman is een groot eiland met vooral veel ongerepte natuur, maar een paar baaien van het eiland zijn bewoond. Wij verbleven in Salang. Het zag er allemaal heel tropisch uit, super!

Aangekomen op het vasteland werden de kamers weer verdeeld. Dit keer een 4 persoonskamer waar we met z’n drieën verbleven. De kamer was dit keer nog verder back to basic als de vorige keer! Geen warm water, kakkerlakken, geen wc papier! Echt een typisch backpackers hostel zoals ik het had verwacht!

Het was vrij rustig op het eiland, uit navraag bleek dat dit het laatste weekend dat het eiland ‘open’ was. Het moesson seizoen komt er namelijk aan en dan gaan alle ‘resorts’ op het eiland dicht. Er waren dus al veel mensen vetrokken en weinig gasten op het eiland. Ik moet wel zeggen dat het ondanks de ‘primitieve’ omstandigheden wel super mooi is om daar te verblijven. Ik heb overigens ook begrepen dat er op andere plaatsen in Tioman wel wat luxere resorts zijn maar op zich had dit toch ook wel iets.

Inmiddels was het 9:30u dus tijd om de zee op te gaan om de eerste keer te duiken. Het water in Tioman is heerlijk: 30 graden! Alsof je in een warm bad springt! In het begin even wennen aan het zoute water maar daarna was het super. In het kader van de duikcertificering weer dezelfde oefeningen gedaan zoals we die ook in het zwembad hadden gedaan. Alles ging prima dus we hadden ook nog even tijd om wat rond te kijken en te genieten van al het koraal en alle vissen. Tijdens de oefeningen zaten we allemaal op de bodem op een diepte van ongeveer 10 meter. Blijkbaar zat ik in het territorium van een ‘Damsel Fish’ en daar was hij/zij niet zo blij mee! Ik werd dus continue aangevallen door die vis! Dus wat rode plekjes op mijn been aan over gehouden! Hoort erbij ;-)

Daarna weer terug aan wal voor de lunch. Allerlei lekkere lokale gerechten op, veel met vis en rijst natuurlijk. Ik zou niet weten wat het precies was of hoe het heet maar het was heerlijk!

Vervolgens snel terug aan boord en op naar de volgende dive site voor de tweede duik van de dag. Wederom een aantal oefeningen op de bodem. Dit keer was het hulp-touw over de bodem gespannen en groeide er wat zacht-koraal links en rechts van ons. Door de stroming raakte je soms licht het koraal en ik zal je vertellen dat dit ontzettend jeukt en irriteert! Verder veel genoten van de omgeving, grote scholen met vissen die ik nog nooit heb gezien en super mooi koraal!

Op naar de derde duik. Aangezien iedereen alle oefeningen prima had doorlopen hadden we tijd voor een ‘leisure dive’. Geweldig!! Nog nooit zo’n mooi koraal en zoveel vissen gezien. Van die gigantische grote ‘bladen’ koraal met een diameter van wel 2 meter. Zelfs nog een zeeschildpad gezien!

Het was die zaterdag een beetje bewolkt. Van de ene kant jammer omdat je veel meer ziet in het water als de zon schijnt. Maar van de andere kant ook wel weer een voordeel: aangename temperatuur en niet verbrand!

Rond 19:00 waren we weer terug en was het tijd om de duiken te registreren en tijd voor Dinner natuurlijk! Wederom heerlijk! Ik heb tijdens de theorielessen geleerd dat Alcohol en duiken niet samen gaan. Ik had me dus ingesteld om een rustige avond waar ik op zich geen moeite mee had. Niet bijzonder veel geslapen tot dan toe en het duiken was ook behoorlijk inspannend geweest. Maar ja, je ziet het natuurlijk al aan komen: de dive master was jarig en dat moest gevierd worden natuurlijk! Dus richting de lokale kroeg! Aangezien alcohol en duiken echt niet samen gaan hebben we niet heel veel gedronken, max 2 blikjes per persoon maar het was wel weer een late avond. Kroeg was simpel, met gekleurde TL balken en wat feestverlichting , plastic stoeltjes en blikje bier voor omgerekend 1 euro droeg dit wel bij aan het ‘backpackers’ gevoel!

Zondag om 8:00u weer de wake-up call en ontbijt. Ontbijt bestond uit een soort van vispuree-tostie en gefrituurde balletjes met een voor mij onbekende vulling, maar het smaakte prima! Na de biefing snel aan boord voor de duiken van die ochtend. Aangezien alle verplichte oefeningen al doorlopen waren op zaterdag werden twee ‘leisure dives’ ingepland om vooral te genieten van al het moois en te oefenen op je ‘buoyancy control’ (middels je ademhaling op een gelijke diepte blijven ‘zweven’).

De eerste duik was rondom een natuurlijke rotsformatie, zelfs tot een diepte gegaan van 18 meter en door grote ‘kloven’ gezwommen. Wederom veel koraal en vissen maar het mooist waren toch wel de ‘Clownfishes’ beter bekend als ‘Nemo’ ;-). De tweede duik was rondom een klein rotseiland en daar hebben we koraalbedden gezien zo groot als voetbalvelden, overal weer je keek alleen maar koraal! Wederom veel vissen en zelfs nog een ‘snake-eel’ gezien. We hadden gehoopt om ook nog wat barracuda’s, stingrays of black-tip reef-sharks te zien maar helaas.

Na de tweede duik was het al weer tijd om terug te gaan naar het eiland om te lunchen en de duiken te registeren. Daarna nog een ‘officieel’ gedeelte waar de duik diploma’s werden uitgereikt en toen terug op de ferry naar het vaste land en met de bus terug naar Singapore. Zondagavond om 22:00u thuis na een fantastisch weekend!

Bijgevoegd wat foto’s van het weekend. Ik had helaas mijn fototoestel niet bij op de boot (alles werd behoorlijk nat) maar ik heb wat foto’s geplukt van de site van de duikschool waar ik mijn certificering heb gehaald. Dan krijgen jullie een beetje een indruk van de geweldige omgeving waar ik heb mogen duiken!

Jullie merken natuurlijk wel aan mijn enthousiasme dat dit niet de laatste keer is geweest dat ik heb gedoken. Sterker nog, ik ben al wat trips aan het plannen. In november wil ik een weekend naar de oostkust van Maleisië, waarschijnlijk weer naar Langkawi waar ik afgelopen zomer ook op vakantie geweest. En al geboekt en bevestigd: in december ga ik een weekend naar Phuket om bij Koh PhiPhi te gaan duiken!

Een aanrader voor iedereen: als je ooit de kans krijgt om te duiken: doen!

  • 23 Oktober 2006 - 14:22

    Josan:

    Ik kan whale praten.
    (Als in: Dory. Vergt enig inlevingsvermogen)

    MwahhoOOOOWMMMMMM WOOOeehhhmiihoooow
    MmmWAAAAAASshet MWooOOOI
    MwOOOOONdeerrWAOOOOOter

  • 23 Oktober 2006 - 14:34

    Floor!!:

    THOMAS!!!!

    ik had je site nog nooit gezien! WAUW!

    ge ziet er goed uit! FIJN ZO!

    ik ga 'm voortaan even bijhouden!

    geniet ervan!

    liefs Floor

  • 23 Oktober 2006 - 14:35

    Floor:

    hahahahahahaa josan!

  • 24 Oktober 2006 - 09:48

    Danny:

    Hey Thomas
    Echt heel erg vet!
    Wat een mooie natuur daar!
    Mooi verhaal ook.
    Leuk die duikvakanties!

    Neem de volgende keer maar eens zelf zo'n camera mee, had die agressieve vis wel eens willen zien, haha.

    Groetjes!

  • 24 Oktober 2006 - 19:39

    Wil:

    Hé Thomas,

    hebben ze daar nog meer isu'rs nodig. Ziet er tot nu toe niet echt uit als werken :-)
    Wie was die europese jongedame van de vorige fotosessie?

    Groeten,
    je collega

  • 25 Oktober 2006 - 12:43

    Loes:

    Jaloeoeoeeoeorrrssss!!!!

  • 27 Oktober 2006 - 14:20

    Wilma:

    Thomas
    Wat geweldig is het daar en wat een ervaring, je verhalen blijven boeien en spannend. Blijf genieten. Ook fijn dat je ouders komen.
    Groetjes Andre-Wilma-Rick en Lisanne
    tot he volgende verhaal.

  • 30 Oktober 2006 - 22:56

    Leroy Dumas:

    Hey Thomas.. klinkt goed allemaal..

    had die clown vis nog goede grappen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Singapore

Recente Reisverslagen:

08 April 2007

Phuket en Cambodja

30 Maart 2007

Laatste werkdag

17 Maart 2007

Bier, Bradwurst en Paradijs!

20 Februari 2007

Gong Xi Fa Cai!

07 Februari 2007

Bintan
Thomas

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 71680

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 22 April 2007

Singapore

22 December 2010 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: