IMF en op stap - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu IMF en op stap - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

IMF en op stap

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

17 September 2006 | Singapore, Singapore

De tijd vliegt, ik ben inmiddels al weer 2 weken hier, maar inclusief mijn vakantie ben ik al ruim een maand weg uit Veghel.

Singapore is in de ban van het Internationaal Monetair Fonds en haar World Bank Meeting. Van 13 – 20 september komen er 24000 IMF vertegenwoordigers naar Singapore voor deze World Bank Meeting. De stad is al maanden in voorbereiding; wegen zijn opnieuw geasfalteerd, alles wordt schoongemaakt, de hele stad moet tip top in orde zijn. Wat betreft beveiliging is een groot deel van de wegen rondom SunTec City afgesloten. SunTec City is een gebied met verschillende hotels, winkelcentra en een groot conferentiecomplex. Alle hotels in dat gebied zijn op last van de overheid volledig gereserveerd voor alle gasten van het IMF. Beveiliging is in overdaad aanwezig, zelfs het leger wordt ingezet. Protesten zoals je ze meestal ziet in de wereld bij zulke bijeenkomsten zul je hier niet zien. Men mag alleen binnen demonstreren op vooraf aangewezen binnen locaties. Er is zelfs een kleine rel over activisten die simpelweg de toegang tot het land wordt geweigerd. Vrijheid van meningsuiting? Aparte democratie hier ;-) Het land wordt hier heel strak gerund, geen eindeloze politieke discussies, alleen overwegingen, als iets goed is voor het land gebeurd het gewoon. Mooi land.

Afgelopen twee weekenden gebruikt om te verkennen. Geweldig, wat een stad, ik ben echt onder de indruk. Heb al veel van de wereld gezien maar dit overtreft alles. De skyline is indrukwekkend om te zien, geweldig hoge skyscrapers vullen het uitzicht. Alles groot, schoon en hyper modern. Ik heb nog nooit zoveel luxe auto’s zien rijden. Ik zie dagelijks wel de nieuwste rolls royce, ferrari, bentley of lexus rijden. BMW heeft hier een prima afzetmarkt, ik zie alleen maar nieuwe 3-, 5- en 6- series rijden en het stikt van de BMW 7 series, niet normaal. Het zijn vooral de chinezen die in die grote auto’s rijden, voor hun is het een statussymbool en daar draait alles om bij de chinezen.

Veel gezien inmiddels: fullerton place, merlion, esplanade, sun tec city, raffles place, boat quay, clarke qauy, china town. Zegt jullie waarschijnlijk niets, maar als je hier ooit op vakantie bent is de kans groot dat je de meeste van deze plaatsen ook zult zien. Ik heb wat foto’s toegevoegd van de genoemde plaatsen. En ik heb nog genoeg te bezichtigen: little India, arab street, chijmes en er zijn hier tal van parken: bird park, botanic garden en een geweldig mooie dierentuin waar je zelfs ‘s nachts een bezoek kunt brengen voor een Night Safari.

Clarke Quay is op dit moment ‘the place to be’ wat betreft stappen, hier zitten ook 3 grote discotheken: Ministry of Sound, Attica en IndoChine-The Forbidden City. Op Boat qauy zitten vooral kleine barretjes en eettentjes, heel gezellig. Maar rond Orchard Road, Raffle’s Place en Chijmes is ook genoeg te doen. Super om bijvoorbeeld in The Asian Bar op de 72e verdieping een biertje te drinken met uitzicht over de stad. En je moet natuurlijk een Singapore Sling hebben gedronken in The Raffle’s Hotel. Singapore Expat magazine had deze maand een special over de verschillende bars in Singapore dus ik heb genoeg tips ;-).

Afgelopen zaterdag naar Sentosa Island geweest, ik kan me nog herinneren toen we hier 18 jaar geleden op vakantie waren dat we er toen ook zijn geweest. Toen was het niet veel meer dan een natuurparkje met een paar fonteinen. Inmiddels is het omgetoverd tot een groot pretpark. Van alles te doen en te zien. Aan de zuidkust zijn kunstmatige stranden aangelegd met leuke strandtentjes, verschillende grote resorts, 18 holes golfbaan, noem maar op. Je kunt je er dus prima de hele dag vermaken.

Aan het einde van de dag afgesproken om naar een ‘Arabian night’ te gaan op Sentosa. Gezellig gedronken en naar allerlei buikdans optredens gekeken. Daarna richting de stad, we zijn naar de Ministry of Sound gegaan, of MOS zoals die hier wordt genoemd. Een hele vette tent, eerste keer dat ik roltrappen in een discotheek heb gezien. Draaide een Engelse DJ een vette set dus heb me super vermaakt. Wat helemaal geweldig was: toen de DJ het volume dichtdraaide en vervolgens weer langzaam begon op te bouwen, op het hoogtepunt toen de muziek weer begon te knallen draaide hij het volume vol open en werd de ruimte vol gepompt met rook. En dan bedoel ik niet een paar van die rookmachines maar een stuk of 30 rookmachines die onder druk de ruimte binnen 2 seconden helemaal vol pompte. Geweldig met alle lichten, kippenvel!

Op het werk is het nog steeds lekker druk en hectisch, maak lange dagen dus doordeweeks onderneem ik meestal niet zo veel. Ben toch wel moe na 11 uur werken en wil de volgende dag ook fit zijn. Wel grappig om te zien hoe het hier anders is op de werkvloer. Zo komt iedereen hier ’s ochtends geruisloos binnen en begint meteen met werken, ’s avonds hetzelfde, geruisloos vertrekt iedereen weer. Ze moeten altijd lachen als ik ’s ochtends binnen kom en iedereen een goedemorgen wens en ’s avonds weer naar huis ga en de mensen een fijne avond wens, dat kennen ze hier niet.
Verder heeft niemand zijn eigen kantoor, het hele project zit in een grote ruimte, er zijn middels wat lage afscheidingswandjes vergaderruimtes gecreëerd en de projectleiders hebben een eigen ruimte middels deze afscheidingen, maar de afscheidingen zijn zo laag dat van enige privacy niet te spreken is. Op zich vind ik het wel praktisch, iedereen zit bij elkaar en er is veel interactie tussen de verschillende teams.

Had ik al verteld dat we onze verdieping delen met de ambassade van Zweden ;-)

Aan eten geen tekort hier, zoveel verschillende keukens, ieder Aziatisch land is vertegenwoordigd met zijn eigen specialiteiten. Daarnaast zijn alle fast-food ketens aanwezig (sommige heb ik nog nooit van gehoord) en het stikt van de restaurants met een ‘westerse’ keuken. Maar de beste uitvinding vind ik nog de food-courts. Heerlijk! Je moet wel van Aziatisch eten houden en durven te proberen maar daar heb ik geen moeite mee. Een food-court werkt simpel, een groot plein (vaak in de kelder van een gebouw: shopping mall, hotel of kantoor en is open voor iedereen), in het midden van dit plein heb je zitgelegenheid en rondom staan allemaal verschillende eetkraampjes met hun eigen gerechten. Je gaat dus bij een van deze kraampjes iets bestellen en vervolgens heb je een kraam voor je drinken en dan kun je ergens gaan zitten om te eten. Iedere kraam heeft een uithangbord met wat ze serveren en bij de modernere food-courts hangen netjes foto’s van de gerechten met de engelse benaming erbij. Voor een paar euro heb je hier een maaltijd! En nog lekker ook! Daarnaast gaan we ook 1 keer per week met alle SAP collega’s ’s avonds uit eten, vooral de collega’s die hier al langer zijn weten leuke tentjes te zitten. Afvallen zal ik hier in ieder geval zeker niet! ;-)

Gezien al het lekkere eten hier ben ik ook maar eens begonnen met sporten. Heb tenslotte niet voor niets een fitness ruimte in mijn appartementen complex. Ik probeer twee keer in de week te gaan fitnessen, daarna nog even lekker de sauna in en een duik in het zwembad. Al moet ik toegeven dat het tot nu toe vaak alleen bij die laatste twee is gebleven ;-)

Inmiddels ook het eerste bezoek gehad uit NL, Hanneke had een stop-over van een paar uur in Singapore dus heb haar opgehaald op het vliegveld en we zijn de stad in gegaan. Even in een sneltrein vaart haar wat leuke dingen laten zien van Singapore en toen op Boat Quay een biertje gedronken op het terras bij Harry’s Bar. Een eerste teken dat ik gewend begin te raken aan het klimaat, waar ik het vandaag aan de frisse kant vond (25 graden!) vond Hanneke het vooral warm en benauwd :-). Hanneke nog bedankt voor de fles Bacardi!

Ik zal wat leuke foto’s toevoegen van de afgelopen week! Tot de volgende keer maar weer!

  • 17 September 2006 - 15:13

    Andre En Wilma:

    Dag Thomas, je maakt wat mee. Als je besteft dat het (misschien) ook eenmalig is, dan zou ik zeggen: geniet er van! Bijslapen doe je maar weer in de Heuvelstraat. PS is er voor een schappelijk prijsje een Rolex of zoiets te ritselen?
    Wij gaan dinsdag 19-9 naar Spanje voor een weekje: ook leuk. nog een PS die ouders van jou kunnen NIET Yahtzeeen. Ze beginnen altijd met volle moed, ze proberen het niveau vast te houden, maar toch verslapt dat weer als het een beetje gezellig wordt.
    Tot de volgende keer!
    Tot de volgende keer

  • 17 September 2006 - 16:26

    Lena & Jan:

    Onwijs leuk om je belevenissen bij te houden! Keep us posted & Take care!

    Jan en Lena

  • 17 September 2006 - 19:30

    Jolanda:

    Hoi Thomas,
    Wow wat een verhaal weer. Jij verveelt je daar zeker niet ;-)
    En qua stappen en dames kom je ook niet te kort.
    Als je de foto's bekijkt dan zou je bijna vergeten dat er ook nog gewerkt moet worden.
    Je boft toch maar met zo'n werkgever!

    Veel plezier daar en Groetjes,
    Jolanda

  • 18 September 2006 - 06:25

    Josan:

    Haaai! Klinkt goed hoor. :)
    Have fun! De tijd vliegt. Take care of yourself...aaaand eachother.
    Liefs!

  • 18 September 2006 - 07:52

    Monique:

    heej! Gave fotos!! Die skyline is idd echt super zeg..
    Een maand alweer weg? Gaat snel zeg..Je hebt nog niet veel gemist in veghel hoor.. de kermis dan wel ;-)
    Ik lees je snel weer, enne heel veel plezier. Kus

  • 18 September 2006 - 09:25

    Heike:

    Hey Thomas, wat n super tijd moet jij daar hebben, ziet er echt allemaal cool uit. Ik zou zo ook wel naar Sentosa willen, lekker om te chillen hahahaha. t ga je goed jongen, enne pak er nog maar n paar want t is zo voorbij. dikke kus X

  • 18 September 2006 - 20:33

    Hanneke:

    Hey Thomas!
    Het was zeer gezellig! Leuk om je weer ff gezien te hebben. Geniet maar lekker van je bacardi!
    We houden contact!
    Kus

  • 19 September 2006 - 06:15

    Yolanda:

    Hoi, je kent me niet, maar ik ben een collega van your daddy. Hij liet me je website zien, maar ik kan zien dat het geen straf is om daar te zijn, te werken, te stappen, te zwemmen (strakke strandjes!). Leuke website by the way. Heel veel succes met je werk en nog meer plezier. Enjoy. Yo collega van Lo. Doei

  • 20 September 2006 - 09:20

    Yvette:

    Echt in 1 woord geweldig! Ik heb nu al kriebels!!!
    Maybe zit je er nog als ik ga... doen we wel even daten hoor.
    Have fun
    Groetjes Yv

  • 21 September 2006 - 21:29

    Leroy Dumas:

    hey Thomas..

    Goed bezig daar.. waarom zijn er geen foto's van de zweedse ambassade?? Met lage tussenwanden moet er toch net genoeg te zien zijn.

    ik spreek u.


  • 22 September 2006 - 15:09

    Jeroen:

    ha kerel, wordt er ook nog wat gewerkt daar?
    zo te lezen vermaak je je wel. Goed weekend want neem aan dat ze dat daar ook gewoon zaterdag en zondag vrij zijn.
    groeten uit schijndel

  • 23 September 2006 - 12:25

    Max:

    Hey Thomas!

    Ik zie dat ik snel eens een SAP cursus moet gaan plannen... in singapore!!

    Niet verkeerd daar, mooie dames, lekker eten en een mooi skyline, echt iets voor mij.

    Cheers,

    Max

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Recente Reisverslagen:

08 April 2007

Phuket en Cambodja

30 Maart 2007

Laatste werkdag

17 Maart 2007

Bier, Bradwurst en Paradijs!

20 Februari 2007

Gong Xi Fa Cai!

07 Februari 2007

Bintan
Thomas

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 71643

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 22 April 2007

Singapore

22 December 2010 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: