De eerste week - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

08 September 2006 | Singapore, Singapore

De eerste week, waar zal ik beginnen… zoveel indrukken en ervaringen.

Laten we gewoon op maandag beginnen.

’s Ochtends eerst lekker ontbijt beneden in Jaffers Place, een klein cafetje bij het appartementencomplex. Vervolgens met de taxi naar het kantoor. Ik denk, ik neem de eerste ochtend de taxi dan ben ik zeker op tijd. Volgens de receptie zou het wel eens een half uur kunnen duren vanwege files dus om 8 uur stapte ik in de taxi. Welgeteld 5 minuten later stond ik voor het kantoor en ik was dus veel te vroeg. Maar goed, de projectleider was al aanwezig dus netjes naar mijn plek gewezen om mezelf te installeren. Prima eerste dag, veel nieuwe mensen ontmoet en heel veel nieuwe namen gehoord. Gelukkig heeft iedereen hier een naambordje op zijn bureau, dat maakt alles een stuk makkelijker en al helemaal omdat de meeste namen Aziatisch zijn ;-). Tussen de middag met mijn teamleider en de projectleider gaan lunchen bij een klein chinees restaurantje om de hoek. Geweldig, noodles met gehakt en iets van zoet varkensvlees. Gelukkig kan ik met stokjes eten! ;-) Rest van de dag vooral bezig geweest met inlezen en kennis maken. ’s Avonds voor het gemak weer met de taxi terug naar huis. Aangezien het al 20:00u geweest was ben ik nog even lekker wezen zwemmen en niet veel meer gedaan.

Het appartementen complex, Fraser Suites, is prima. Mijn appartement bestaat uit een woonkamer met zithoek inclusief TV, video, DVD en Kabelaansluiting, daarnaast een klein bureau met een internet aansluiting. Een keuken met alle voorzieningen, een bijkeuken met wasmachine en droger. Badkamer met toilet, aparte douche en bad en een slaapkamer met 2- persoonsbed, tv en een grote kast. Groot genoeg dus voor mij alleen. Het appartement wordt dagelijks schoongemaakt dus poetsen hoef ik de komende maanden ook niet ;-).

Daarnaast heeft het complex nog allerlei faciliteiten: groot zwembad met jacuzzi, sauna, fitness ruimte, spa, bibliotheek en een cafe/restaurant (hier wordt iedere doordeweekse ochtend gratis ontbijt geserveerd). Daarnaast ligt er onder het complex nog een klein winkelcentrum met een supermarkt, slijter, videotheek, apotheek, wasserette, restaurantjes etc. Dus alles wat ik nodig heb zit in de buurt.

Ik heb deze week gebruikt om te kijken hoe ik het beste naar kantoor kan gaan, 3 opties: taxi, te voet of met de bus. Taxi is duidelijk het meest comfortabel en snelst, alleen zijn de kosten wel hoger dan de andere alternatieven. Taxi werkt anders dan in Nederland, om te beginnen heb je de kosten voor de rit zelf. Vervolgens komen daar nog toeslagen bij: telefonisch bestellen van taxi +2 dollar, rijden tijdens spits +2 dollar, rijden in of door het zaken district +1 dollar. Een rit van mijn appartement naar kantoor kost 4 dollar ritprijs maar daar komt nog 5 dollar toeslag bij. Ter indicatie 1 Singapore Dollar is 50 eurocent.

Volgende optie is te voet, gaat op zich prima, het is ongeveer 20 minuten lopen van mijn appartement naar kantoor. Echter in dit klimaat met een laptoptas is het niet de meest ideale manier. Maar als ik zin heb kan ik prima naar huis lopen na het werk (en dan meteen de douche in!).

Dan de bus. Het stikt hier van de bussen, ik heb begrepen dat er ongeveer 2500 bussen dagelijks in Singapore rijden. Het busboekje is ongeveer net zo dik als de bijbel dus ik heb me vooraf bij de receptie laten informeren welke bus ik moet nemen. Bus 65, stopt voor het appartementen complex en stopt vlakbij kantoor. Kosten voor een enkeltje: 1 Dollar. Tot zover niets mis mee. Tot ik de eerste keer met de bus ging… Ik stap in en zeg tegen de chauffeur waar ik heen wil (vrij normaal voor iemand uit Nederland), de chauffeur kijkt me aan en knikt maar verder gebeurt er weinig. Uiteindelijk kom ik er achter dat ik gewoon mijn geld in een apparaat moet gooien dus dat doe ik dan ook maar en ik loop door. Achteraf hoor ik dat je dus vooraf moet weten waar je naar toe gaat, moet zorgen dat je gepast geld bij hebt voor de rit (aantal zones) die je wilt maken, het geld in het apparaat moet gooien en dat dan een paar meter verderop uit een ander apparaat een kaartje komt. Snappen jullie het nog? Ik wel inmiddels ;-). Maar goed dat kaartje uit dat ander apparaat heb ik dus niet gezien en ik ben gaan zitten. Vervolgens uitstappen: ik wist ongeveer waar ik moest zijn (en zelfs al zou ik een halte te vroeg of te laat uitstappen, zou dat nog geen ramp zijn… dacht ik…). Dus uitgestapt en aangezien ik dacht te weten waar ik was ben ik gaan lopen. Na 10 minuten lopen toch maar even de kaart erbij gepakt ;-) Ik was wel bij de juiste halte uitgestapt ik ben alleen de verkeerde kant op gelopen! Uiteindelijk na 20 minuten lopen kwam ik op kantoor aan, en geloof me dat was geen pretje in dit weer, totaal bezweet, dus snel de airco in!

Ondanks deze ervaring ga ik nu dagelijks met de bus naar het werk en terug. Ik heb een kaart gekocht waarmee ik met de bus en metro kan reizen. Is een soort pre-paid kaart die ik kan opwaarderen en alleen tegen een scanner aan moet houden als ik in- en uitstap, ritprijs wordt dan automatisch berekend en van mijn krediet afgeschreven, werkt perfect. Als de OV chipkaart in Nederland hier enigszins op lijkt gaat dat prima werken.

De metro werkt overigens ook perfect hier in Singapore alleen moet ik 15 minuten lopen van mijn appartement naar het dichtstbijzijnde metrostation, niet echt een optie dus om naar kantoor te gaan.

By the way, als het regent pak ik gewoon de taxi ;-)

Woensdagavond na het werk even over Orchard Road gelopen (is de weg parallel aan de weg waar mijn kantoor is), zeg maar de hoofdstraat/kalverstraat van Singapore, heel indrukwekkend, eenrichtingsweg, 5 banen breed en aan weerszijden alleen maar winkels, gigantische shoppings malls, hotels en restaurants en dan ruim 2 kilometer lang! Blijkbaar werden daar op een plein de nationale kampioenschappen ‘drakendans’ gehouden. Je kent het wel, van de chinese drakenpakken waarin een aantal mensen zitten. Geweldig om te zien!

Het werken hier bevalt prima, ik heb er nu bijna 5 dagen op zitten. Werktijden zijn wel iets anders als ik gewend ben, ik begin meestal rond 8:00 dan lunch zo rond 12:30, altijd uitgebreid lunchen in de stad, variërend tussen kleine lokale (Chinese, Indiase etc) restaurantjes, food-court (geweldig!), de welbekende fastfood ketens of een belegd broodje bij een ‘Deli’. Daarna nog even langs bij Starbucks voor een ‘Cafe Americano, tall, two sugars, to go’ en dan zit de lunch er op, back to work, meestal tot een uur of 19:30 wat betekend dat ik meestal zo rond 20:00 thuis ben. Gelukkig is hier alles tot laat open, de meeste winkels sluiten om 22:00 en de meeste supermarkten zijn 24/7 geopend.

Mijn collega’s komen uit alle windstreken. Een groot gedeelte van het project bestaat uit mensen van Singapore Power zelf, die komen allemaal uit Singapore. Daarnaast de mensen van Accenture, die komen uit alle windstreken: Japan, Hong Kong, Thailand, Maleisie, Zuid-Afrika, Australië en New Zeeland. En dan nog mijn SAP collegas die uit Australië, Nieuw Zeeland en Singapore zelf komen. En behoorlijk internationaal gezelschap dus. Ik ben de enige Europeaan maar er komen regelmatig collega’s uit Duitsland voor Quality reviews.

Dan het project zelf (voor alle collegas, oud-collegas en andere geïnteresseerden), het project wordt uitgevoerd bij SP Services, de retailer van Singapore Power. Splitsing van netbeheerder en retail is hier al geheel doorgevoerd. SP Services levert de producten Gas, Elektriciteit, Water en Afvalwater. SP Services gebruikt momenteel SAP IS-U 4.64 voor hun klanten administratie en facturatie. Het systeem bestaat echter uit veel maatwerk en loopt achter wat betreft Service Packs (klinkt bekend!). Men gaat nu opwaarderen naar de nieuwste versie van SAP IS-U, CRM en BW. Onder andere omdat men zoveel mogelijk gebruik wil maken van standaard SAP heeft men gekozen voor een volledig nieuwe inrichting. Op dit moment loopt de Blue Print Fase van het project en ben ik hierbij betrokken als teamlid van het Billing team. Specifiek houd ik me bezig met ‘Master and Sub Billing’. Iets wat we in Nederland niet kennen. Master Sub Billing heeft te maken met het feit dat de meeste panden in Singapore (hoogbouw) een hoofdaansluiting hebben (Master) en Sub aansluitingen. Het cumulatieve verbruik van alle subaansluitingen wordt in mindering gebracht van het verbruik van de Master aansluiting en de Master aansluiting krijgt dus alleen het verschil gefactureerd. SAP heeft een functionaliteit genaamd Installation Groups die Master Sub Billing ondersteund. Momenteel ben ik aan het kijken of het gebruik van Installation Groups voorziet in alle eisen en wensen van SP Services. Het lastige hierbij zijn de mogelijke uitzonderingen die plaats kunnen vinden: In- en uithuizingen, overflow (cummulatief verbruik subs is groter dan verbruik Master) etc. Volgende week wordt besloten of Installation Groups daadwerkelijk wordt ingezet voor Master Sub Billing dus we hebben meteen een leuke deadline!

Gisteren nog een biertje gedronken met Marc, in een Belgisch café aan de Hoegaarden ;-). Ik herinnerde me een tijdje terug dat een oud collega van Essent op vakantie was geweest in Singapore bij een vriend die daar woont. Via deze oud collega in contact gekomen met Marc die hier voor Heineken werkt en inmiddels al anderhalf jaar in Singapore woont. Marc heeft me behoorlijk wat tips gegeven over Singapore en het leven hier en niet te vergeten leuke restaurantjes, kroegen en discotheken.

Wat betreft bereikbaarheid; ik heb helaas geen MSN Messenger, die krijg ik niet geïnstalleerd op mijn laptop (beveiligingsinstelling van SAP). Ik heb wel Skype (gebruiker: thomasvanveghel) en je kunt me natuurlijk gewoon mailen: thomasvanveghel@hotmail.com (deze lees ik het meest). Verder ben ik gewoon telefonisch bereikbaar op de mobiele nummers die ik heb (zakelijk en prive) alhoewel ik mijn prive telefoon meestal maar 1 keer per dag aanzet om te kijken of ik berichten heb.

Al met al bevalt het me hier prima. Ondanks dat ik hier pas een week ben, voel ik me al helemaal thuis. Het voelt alsof ik hier al veel langer ben. Het werk is pittig, maar heel leerzaam dus bevalt ook prima.

Vanavond ga ik een hapje eten bij de Italiaan om de hoek, ziet er goed uit dus ben benieuwd. Daarna richting Father Flanagan’s Irish Pub. De verloofde van een van mijn SAP collega’s komt uit Ierland en treed daar op, altijd gezellig. Rest van het weekend op verkenning door Singapore! Daar de volgende keer meer over.

Gegroet en tot het volgende verslag!

  • 08 September 2006 - 07:28

    Monique:

    Ola Thomas, Ben blij dat je je al helemaal thuis voelt daar! Heb t idee dat je je ook niet echt verveelt of gaat vervelen, prima dus!
    Enne, je verhalen zijn leuk om te lezen. Fijn weekend!xx

  • 08 September 2006 - 09:49

    Vincent:

    Wederom mooi verslagje maar je gaat je wel vermaken zo te lezen!
    Binnenkort n keer skypen dan tot ziens!

  • 08 September 2006 - 11:21

    Sjoerd:

    He Thomas,
    Klinkt goed! Veel plezier met SAPPEN!
    Groet Sjoerd

  • 08 September 2006 - 12:51

    Anke:

    he thomas zo wat een verhaal! Ben blij dat het allemaal zo goed bevalt!
    Fijn weekend alvast en tot snel x

  • 08 September 2006 - 13:19

    Luuk:

    Thomas,

    Goed om te lezen dat het je goed bevalt maar had niet anders verwacht. Mijn computer is weer helemaal up to date dus zal mijn skype spoedig installeren.

    Groetjes

  • 08 September 2006 - 17:57

    Yvette:

    Thomaskovich....zo te lezen zit je daar goed op je plekje! Ik moet zeggen dat ik je wel een beetje mis hoor! Ben blij dat je je goed vermaakt en dat je eindelijk aan de slag kan....heb je namelijk lang op moeten wachten. Met mijn mama gaat het redelijk...ligt nog in het ziekenhuis..maar gaat langzaamaam goed! Ik hoop je snel te spreken...dus moet dan denk ik ook aan het skype verhaal gaan geloven! Voor nu zeg ik...goedendag en hopelijk spreek ik je binnenkort even! Hele dikke kus!

  • 10 September 2006 - 13:07

    Jolanda:

    Hey Thomas,
    Klinkt erg leuk daar!
    Maar hoe zit het eigenlijk met de Europese en Aziatische gebruiken? Merk je veel verschil?
    Veel plezier met billing en alle uitzonderingen daarop. Hebben ze ook een elektronische factuur? Hoop voor jou van niet ;-)

    Tot het volgende verhaal,
    groetjes Jolanda

  • 13 September 2006 - 12:33

    Leroy:

    Hey thomas..

    klinkt(leest) goed die eerste week.. Goed om te zien dat je dagelijkse problemen ook zeer bedrijfskundig aanpakt..

  • 15 September 2006 - 17:52

    Dimphy:

    Heeey you!!
    Wat gaaf om te lezen hoe jouw dagelijkse leventje eruit ziet aan de andere kant van de wereld! Mis je ons al een beetje ;-)? Neee denk het niet, flink nieuwe uitdagingen en nieuwe mensen waardoor Veghel vast niet eens in je opkomt hihihi
    Heeeeel fijn weekend enne ik kijk uit naar je volgende verslagje! XxX Dimphy

    P.s ik ben jaloehoers op je hotelkamer/appartement! Hallelujah.. Bofkont!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Singapore, Singapore

Singapore

Recente Reisverslagen:

08 April 2007

Phuket en Cambodja

30 Maart 2007

Laatste werkdag

17 Maart 2007

Bier, Bradwurst en Paradijs!

20 Februari 2007

Gong Xi Fa Cai!

07 Februari 2007

Bintan
Thomas

Actief sinds 09 Aug. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 71678

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2006 - 22 April 2007

Singapore

22 December 2010 - 30 November -0001

Australie

Landen bezocht: