WNDC en Haze - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu WNDC en Haze - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Thomas Veghel - WaarBenJij.nu

WNDC en Haze

Door: Thomas

Blijf op de hoogte en volg Thomas

03 Oktober 2006 | Singapore, Singapore

De eerste maand zit er al weer op. Van de ene kant vliegt de tijd voorbij maar van de andere kant lijkt het alsof ik hier al veel langer ben. Je doet zoveel nieuwe indrukken op, je leert veel nieuwe mensen kennen en je maakt veel nieuwe dingen mee. Hierdoor lijkt het alsof ik hier al veel langer ben.

Laat ik eens een keer beginnen met wat ik hier het meest doe: werken. Het blijft wennen aan de werkcultuur hier. Ik heb de afgelopen weken een paar keer een bijeenkomst georganiseerd. Ik ben zelf iemand die graag op tijd komt en iemand die ook graag op tijd start. Ik heb het nu al 3 keer meegemaakt dat ik gewoon als enige op tijd ben! De andere genodigden komen op zijn vroegst pas 10 minuten later binnen! Of ze hiermee proberen de indruk te wekken dat ze het druk hebben weet ik niet, maar dat zou betekenen dat ik het niet druk heb omdat ik op tijd ben! ;-) Mobiele telefoons ook al zoiets, deze gaan niet op ‘stil’ maar blijven gewoon aan staan en zodra de telefoon over gaat wordt er ook gewoon opgenomen. Het wordt als onbeleefd beschouwd om niet op te nemen. Maar vervolgens blijft men ook gewoon zitten en gaat zonder moeite een gesprek van een paar minuten voeren terwijl de vergadering gewoon door gaat! Even wennen in het begin maar inmiddels beschouw ik het als normaal, ofwel: kom ook te laat en laat mijn telefoon ook gewoon aan staan, wordt dadelijk weer wennen in NL ;-)

Afgelopen zaterdag naar de Singapore Zoo geweest. Hele mooie dierentuin aangelegd op een eiland midden in een tropisch oerwoud. Je loopt dus echt door de bossen met overal tropische bomen en planten om je heen. De onlangs overleden Steve Irwin, ofwel de ‘crocodile hunter’ was een vaste bezoeker van de dierentuin en heeft hier ook een apart deel van de Zoo mee aangelegd: the outback. Lijkt net alsof je door Australië wandelt met de kangoeroes om je heen. Ik was daar met een paar collega’s waarvan er een uit Zuid Afrika komt, leuk om zijn verhalen te horen over veel van de dieren die we hebben gezien. Binnenkort nog naar de Night Safari, een onderdeel van de Zoo dat alleen ’s avonds open is en waar je de dieren kunt zien die ’s nachts actief worden, ben benieuwd.

Er zijn veel verschillende culturen is Singapore, de etnische afkomst van de mensen is Chinees, Indiaas of Maleis. Engels is de taal die de verschillende culturen verenigd. Alleen spreekt men hier niet helemaal het engels zoals wij het kennen. Men noemt het hier ook: Singlish (kort voor Singapore English)! Ik kan moeilijk uitleggen hoe het klinkt maar je ziet veel terug van het Chinees waar men veel met klemtonen werkt. Zo kun je bepaalde Chinese woorden op verschillende manieren (toonhoogte, klemtoon) uitspreken en iedere manier heeft zijn eigen betekenis. In het engels worden dus ook veel klemtonen gebruikt en men slikt veel delen van woorden in. Als je met iemand in gesprek bent kun je ze overigens prima verstaan en je kunt je ook prima verstaanbaar maken, maar als twee Singaporese engels met elkaar spreken moet ik me goed concentreren om hen te kunnen verstaan. Lijkt een beetje op ons Limburgs zeg maar ;-)

Inmiddels weet ik mijn week goed te vullen, zo heb ik op woensdag de WNDC ofwel de Wednesday Night Drinking Club, de naam alleen al spreekt me aan ;-) De WNDC is ooit in het leven geroepen door een aantal Expats die hier waren en een vaste avond uit wilde plannen om zo andere expats te leren kennen en ook naar de verschillende kroegen in Singapore te gaan. Het werkt simpel, iedere maandagmorgen wordt een mailtje verstuurd met daarin de kroeg die die woensdag wordt bezocht. Via via wordt het mailtje weer verder verspreid, iedereen kent wel een paar Expats hier. Je kunt dus zonder probleem die woensdag naar die kroeg komen want er zijn altijd andere Expats. Een leuke manier om nieuwe mensen te leren kennen en nieuwe kroegen te zien.

De economie in Singapore is ‘booming’, overal wordt gebouwd en geïnvesteerd. De overheid heeft gokken lang verboden, er liggen dus grote gokschepen voor de kust in internationale wateren waar je een dagje naar toe kunt. Maar sinds kort heeft de overheid toestemming gegeven om twee grote casino’s te bouwen, op sentosa island en in marina bay. Ik heb tekeningen gezien maar dat is echt gigantisch wat ze willen gaan doen. Daarnaast zijn er ook plannen om een Universal Studios pretpark te bouwen op Sentosa.

Naast de groeiende economie is er ook veel aandacht voor de allernieuwste technologie. Zo heeft Samsung hier een lijn met 3 flinterdunne telefoons uitgebracht. Ik weet niet of deze al in NL verkrijgbaar zijn maar echt ongelooflijk hoe plat die zijn. Daarnaast is er ook veel aandacht voor Mobile Instant Messaging (MIM) en Push To Talk (PTK). MIM is hetzelfde als de MSN messenger op je PC alleen dan op je telefoon, je telefoon is als het ware continue online als hij aan staat. PTK werkt ook middels deze open verbinding en is te vergelijken met de walkie talkie. Leuk om te zien en ik verwacht dat het binnen een jaar gemeen goed is. Je hebt in Singapore ook overal volledige G3/UMTS dekking. Leuk ;-)

De afgelopen dagen is het zicht slecht in Singapore, we hebben last van zogenaamde ‘Haze’. Lijkt wel alsof het een beetje mistig is in de hele stad. Blijkbaar worden er op bepaalde eilanden in Indonesië groten delen bos verbrand om vruchtbare landbouwgrond vrij te maken. De rookontwikkeling is zo enorm dat grote delen van Maleisië en Singapore onder de rook staan. Men verwacht dat het nog minimaal tot het einde van deze week zo blijft.

Mijn tripje naar Koh Samui is inmiddels geannuleerd, de vlucht was al volgeboekt. Helaas. Ben nu aan het kijken of ik in de komende weken mijn duikbrevet kan halen. Ik heb dan volgende week twee theorielessen, die week erop 2 duik sessies in een binnenbad en het weekend daarna ga ik van vrijdagavond tot zondagavond naar Maleisië om te duiken. Daarna ben ik PADI gecertificeerd . Kan ik in de weekenden daarna wat vaker duiktripjes gaan ondernemen.

Leuke film gezien afgelopen weekend in de bios, nieuwe film van Leonardo di Caprio: The Departed, een aanrader. Weet niet of hij al in NL in de bios is te zien.

Bij dit berichtje wat foto’s van de Zoo en Singapore by night.

Cheers!

• 04 Oktober 2006 - 09:20

Yolanda:

Hoi Thomas, hier nog even de collega van your dad. Hij stuurde mij de link naar jouw berichtje. Complimenten over de manier waarop je schrijft, lijkt wel lonely planet en de krant (economie etc). Toppie. Mooie foto's. Het ga je goed, groetjes Yolanda

• 05 Oktober 2006 - 07:36

Jolanda Houben:

Hoi Thomas,
    Leuk om te horen dat het je nog steeds bevalt! De foto van de Bamboo bomen vind ik erg mooi.
    Ben maar blij dat je even uit NL weg bent, want hier heeft het de laatste dagen alleen maar geregent, en dat is weer nadelig voor de files.
    Wel grappig dat jullie een naam voor een avondje stappen hebben verzonnen ;-)
    Nog veel plezier daar, en hopenlijk kun je ook gaan duiken. Ben erg benieuwd naar je volgende verhaal.
    Groetjes Jolanda

• 07 Oktober 2006 - 07:33

Hans:

He Thomas, watskebeurt. Geen enkele vrouw op de foto, gaat het nog wel goed met je? Mooie foto's en opnieuw een geweldig verhaal, maar wat doe je als het geen woensdag is, naar de AWDDC?
    Veel plezier verder.

• 07 Oktober 2006 - 11:07

Josan:

HALLO!!!
    Gaat goed zo te lezen. Hier ook met de herfst in de backyard. Drukdrukdrukdrukdruk maar allemaal heel leuk. Stage gaat zijn gangetje en de drama academie rockt. Tot als je terug bent! x

• 09 Oktober 2006 - 14:25

Luuk:

mooi mooi, als je terug in Nederland bent zullen we dat clubje WNDC ook hier maar eens gaan oprichten!!! Oh ja... Erp staat bovenaan..dus als het zo blijft is het net zo'n carnaval als in de zaal op vrijdag!!!

• 12 Oktober 2006 - 15:19

Eef!:

Hey thomas!
    heb je al een tijdje niet meer gesproken.. maar lees dat het goed met je gaat:D gelukkig maar:D
    ik spreek je snel weer!!
    Groetjes Eva

• 12 Oktober 2006 - 15:34

Dimphy:

Ha die Thomas!
    Je verhalen klinken nog steeds errrrg gaaf hoor, blijf genieten! Hier in NL loopt alles op rolletjes, voor mij nog 3 weken en 3 nachtjes slapen! Heeeeel spannend, we contacten nog wel! HAVE FUN!! Liefs xxx Dimphy

• 16 Oktober 2006 - 10:30

Claud (van Paul):

Heeeeej, sjonge jonge klinkt leuk allemaal zeg. Wij hier maar zwoegen. Moet zeggen dat t hier ook nog goed is. Nog steeds 20 graden en zonnetje. Maarre misschien zien we je met kerst wel in Thailand? Zou wel errug grappig zijn. Houden elkaar op de hoogte he?

XX
    en geniet ervan!